Mind blowing


Jag har väl raljerat och himlat lite med ögonen över alla kaffetrender och fina ord på kaffetillredningar som finns på caféerna nu för tiden.
För mig har en svart kopp bryggkaffe varit det  sätt jag dricker mitt kaffe.

Men till min förvåning har jag under de senaste månaderna börjat snegla på de där kaffeblandningarna som dyker upp ute på cafémenyerna.
Till och med här hemma när jag som vanligt häller mitt varma vatten i min Melittatratt med mellanrostkaffe kan jag känna ett sug efter att det skulle till något mer i kaffet.

Tankar om skummad mjölk, vispad grädde, kanel, kardemumma, små chokladflingor poppar upp i mitt huvud och stökar till min kaffestund.


Några insta- och bloggvänner påtalar på Instagram att de tycker att man får lägga på mer kaffe för att få fram smaken och effekten av kaffet nuförtiden. Det gäller de flesta kaffeföretagen som levererar malet kaffe här i Sverige. Beror det på sämre bönor eller varför upplever de/vi detta. Kanske är det därför mina tankar går till andra tillredningar av kaffetåren?

Kommentarer

  1. Ja, jag tycker verkligen att kaffet har blivit betydligt blaskigare i vinter. Hela december klagade jag för pv .., trodde att han snålade när han bryggde - men jag fick ju själv lägga på nästan två mått mer än vanligt! I vanligha fall dricker vi (mest jag) Gevalia ekologiskt, efter att länge haft Arvid Nordqvists Gran Dia. Så kom pv hem med Zoegas vanliga gröna och nu tycker jag att det smakar gott igen, men av bara farten lägger jag på lite mera .... (pv tycker att det blir för starkt nu ,-). Ja, det är inte helt enkelt det där. Men nej, jag vill inte ha grädde eller annat i kaffet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får nog testa Zoega. Hoppas mina konstiga tankar om olika tillsatser kaffet upphör då ;-)

      Radera
  2. då ja är ute på mina turer så väljer ja hett vatten i en termos och pulver kaffe i en burk får på det sättet färsk kaffe hela tiden .
    men om ja får välja så kokar ja mitt kaffe vatten precis som du visar på bilden då ja är hemma
    smakar ju så gott då

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.