Pressbyråkiosken i Fredhäll

1922 byggdes kiosken för att serva spårvagnsresenärer vid Rödbodtorget i Stockholm.

1952 flyttades kiosken till Fredshäll för resenärerna där, men 1963 lades spårvagnslinje 2 lades ned och ersattes av busslinje 62.

Den nya tidens krav på arbetsmiljö gjorde att kiosken stängdes. Spårvagnarna fasades väl ut under 60-talet och det bildades Spårvägssällskap och de ville gärna ha kiosken för ett kommande museum. Pressbyrån som då ägde kiosken gick med på att skänka kiosken till sällskapet. 1966 flyttades kiosken till Skokloster för kommande planer på museispårväg.

Fredhällskiosken är den enda återstående av de kiosker som förekommit vid praktiskt taget varje förortsspårvägshållplats i Stockholm.



Monne Sahlberg skriver på sitt Facebookinlägg: "Samma fotograf samma MfSS=Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet. Kiosken förekom på många håll vid spårvagnshållplatserna. Denna kiosk stod först på Rödbodtorget bakom Tegelbacken." Fotograf Åke Eriksson. Fotograf på bild nedre till höger Mats Johansson.

Av dessa planer blev inget och kiosken stod utställd på en åker under många år. När man planerade för ett Järnvägsmuseum i Malmköping flyttades kiosken till Hosjö ca 1970. Därefter hasades den fram och tillbaka på trätrallor runt Malmköpings spårområde.

***

Sommaren 2013 körde jag igenom det något säregna och spännande samhället Malmköping och såg skylten Museijärnväg och där stod denna fallfärdiga kiosk på trätrall i väntan på något.

Jag tog några detaljbilder på kiosken som ni ser här nedan. Vad jag kommer ihåg stod ingen info om kiosken.

Men igår fick jag info via facebookgruppen Gamla Stockholm om just denna kiosk (där bilderna ovan och textfakta är hämtade, i av mig valt och redigerat innehåll).

Jag letade fram mina tidigare opublicerade detaljbilder från mitt besök i Malmköping för att komplettera Monne Sahlbergs inlägg i FB-gruppen.















Enligt uppgift är kiosken 2015 flyttad för att äntligen renoveras.
Länk till bilder på transporten av Kiosken till snickeriet HÄR

Kommentarer

  1. Om jag var rik som ett troll...då skulle jag betala några skickliga hantverkare att varsamt och vackert renovera den och se till att den kom i bruk igen. Tyvärr har vi ju sådana imbecilla makthavare nuför tiden att inget får vara kvar om de inte ser kapitalvinster med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att renoveringen är på gång eller genomförd.

      Radera
  2. Renoveringen har själva huset är klart och det står på den plats där den kommer att stå i framtiden. Det som återstår är installationen av el och VA. Tyvärr tog de pengar som fanns fonderade slut och nu pågår insamling för att slutföra hela renoveringen. För de som sett den så som bilderna visar rekommenderar jag en tur till Malmköping i sommar och se på hur den ser ut nu. Den firma som är experter på gamla hus har gjort ett jättefint arbete.

    För den som vill bidra till renoveringen kan göra det via hemsidan Här är en länk https://www.sparvagssallskapet.se/kontakta-oss/

    Stefan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.