Chinon CE 4


I min serie "kameror jag ägt och använt" kommer jag till min första systemkamera som var denna Chinon CE-4 den kom ut på marknaden runt 1979-80. Kameramärket Chinon hade väl levt en relativt anonym tillvaro fram till denna modell.
Detta var fullelektronikkamera och den var en av de modernaste elekronikkameror du kunde köpa när 70-talet gick över till 80-tal och den hade Pentax k-bajonettfattning så det fanns ett enormt utbud av ny eller begagnad optik att köpa.
CE-4 hade allt jag önskade av en kamera just då och till ett pris som jag kunde tänka mig och hade råd med.
Selfie med kameran i början av 80-talet
Den levererades med ett Chinon 50mm f1,7 multicoated och efter ett tag kompletterade jag med ett Chinon telezoom 80-200mm f3,8 och som sig bör på den tiden ett Chinon 28mm vidvinkel.
Efter något år tröttnade jag på att släpa runt på objektiven och bytte bort dessa mot en ny Pentax 50mm f1,4 som enda objektiv... då som nu hägrar ljusstarka objektiv nybörjare inom fotografin.
Det klassiska felet med dessa modeller var just det man ser på bilden ovan att klädseln på kamerahusets framsida släpper. Det verkar också vara det enda, för de fungerar ofta efter som nu ca 35 år. Detta var kameran som gjorde att mitt fotointresse tog mig ett steg vidare, efter denna modell köpte jag en Chinon CP5 med multiprogramautomatik som nu låg i tiden och jag ville vara med i Programautomatikracet.

Länk till Chinon CP5

(Pentaxobjektivet 50mm f1,7 på kameran är inköpt begagnat på senare år för att ha något på kameran.)

Kommentarer

  1. mycket trevlig kamera en enkel och robust kamera ! har själv kompisen till denna cm 4 som är helt manuell av sig
    chinon tilsammans med ricoh var populära kamera hus då ja började fota

    SvaraRadera
  2. Chinon och Ricoh gjorde bra kameror.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.