Sjögestad Motell i Vikingstad

Utmed gamla Riksettan och före detta sträckningen av E4 söder om Linköping ligger det anrika Sjögestad Motell i klassisk motellstil hämtad från USA.
Jag hörde talas om Sjögestad när jag började köra buss 1979, då förarna pratade om sammanstrålningen av SJ veckoslutsbussar vid Motell Sjögestad för ett måltidsuppehåll både för resenärer och förare.
Men jag hade inte förmånen/turen att rasta på Sjögestads Motell när jag körde SJ veckoslutsbussar Borås-Stockholm. När jag började köra den veckoslutsbusslinjen  (slutet av 1979) så hade SJ Buss strax före bytt måltidsuppehållet för förare och resenärer till Herrbeta norr om Linköping.
Hörde av förarna att Herrbeta var ett nedbyte, så Sjögestad Motell hade bra anseende och det har det troligen fortfarande trots att E4:an inte gått förbi här på över 35 år. Det dröjde till 2009 innan jag körde den gamla vägsträckningen och fick kolla på och fota motellet.












Jodå... på Sjögestad blev det en kopp kaffe och en damsugare!


SjögestadMotell.se
En selfie i bussen och från den modellen av SJ-Buss jag körde, året är ca 1980.

Kommentarer