Motell Rattugglan i Ljungby

Söder om Ljungby utmed Riksettan/E4 låg klassiska Motellet Rattugglan.



Mina bilder över anläggningen 2009 nedan.




I en tidigare kommentar säger nuvarande ägaren: Namnet Rattugglan lämnade vi 1998 efter att ha övertagit verksamheten. Finns ett annat Rattugglan (Mariestad E3/E20, min anmärkning) och då fick det bli ett annat namn (inte nödvändigt men lite kul) Platsen kommer i evighet att kallas Rattugglan i alla fall, eftersom det blev känt i stora kretsar genom sitt läge efter dåvarande E4. När vägen flyttades, fick verksamheten anpassas! Själva restaurangdelen och tidigare macken, brann ner 1997 varför endast en pump fanns när vi tog över… gissa lönsamheten på den!
Fortsatt sker uthyrning av rum, men bedrivs som bisyssla.

Kommentarer

  1. På Motell Rattugglan övernattade min fru och jag natten mellan 21 och 22 maj 1961.
    Det var första natten på vår semesterresa med Vespa Touring -59. Vår resa gick från Örebro
    ner genom Europa till Ligurien, öster om Genua vid Medelhavet i Italien. Övriga nätter under resan bodde vi i ett tvåmanstält på campingplatser. Så Rattugglan var rena lyxen, som vi började med. Vi var borta 5 veckor. Vi åkte 600 mil! Var tillbaka utan missöden i vänstertrafikens Sverige och Örebro på Midsommardagens kväll den 24 juni. Ett kärt minne sedan 60 år!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på att jag glömde underteckna
      Hälsningar / Åke E Lundin, numera Skogstorp vid Eskilstuna

      Radera
    2. Stort tack för din kommentar Åke. Vilken resa och dessutom redan i början av 60-talet. Imponerande!

      Radera
    3. Hej Tony. Trodde inte jag skulle få någon respons på mitt inlägg. Men det var kul att få dela med sig av ett kärt minne. Sitter just och sammanfattar vår resrutt. Och för att Rattugglan var vårt första stopp, googlade jag på namnet och hamnade på din sida. Sedan nya E4:an kom passerar man ju inte just förbi.

      Radera
    4. Ber om ursäkt. Blogger har tagit bort e-postnotiser om kommentarer som kommer på äldre inlägg därför måste jag komma ihåg att kolla kommentarer på ett omständligare sätt. Men jag försöker få in en rutin på detta.

      Radera
  2. Har ni några mer bilder är min farfar och farmor som startade rattugglan och drev det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har tyvärr inget mer än dessa jag har med här.
      Har du någon information från tiden då din farfar och farmor startade verksamheten får du gärna dela den här i en kommentar eller maila mig på kulturinatur@gmail.com

      Radera
  3. Minns mina besök där på 90-talet med klart nostalgi. Raggmunkar var den återkommande måltiden...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer