Olympus Trip 35

... är senaste tillskottet av analoga kameror, som jag nu försöker bereda plats för på kamerahyllan.



Olympus Trip 35 introducerades 1967 och tillverkades fram till 1984, serienummer upp till 5.400.000 Trip 35:or tillverkades (se fotnot). Min har serienummer 390553 så över 5 miljoner tillverkades efter denna kamera. Kameran har Programautomatik med två slutartider 1/40 sek och 1/2000 sek, objektivet är ett Zuiko 40mm f/2.8. Ljusmätaren är en selencell som inte kräver ett batteri, och ljuset mäts genom den "plastbubbelliknande" ringen runt själva linsen på objektivet.



En annan något udda funktion är att i sökaren finns ett litet extra fönster som speglar in avståndssymbolerna och bländarvärdet på objektivet. Bländarvärdeinspegling från objektivet fanns ofta bara på dyra systemkameror under dessa år. Dessutom visas en röd "flagga" i sökaren om ljuset är otillräckligt och det behövs blixt. Kameran kunde ställas in på ett Asa-värde mellan 25-400 vilket visade att den kunde hantera Kodachrome 25 den allra finkornigaste diafilmen men även klara av en snabb svartvit Tri-X 400.



Över tio miljoner Trip 35 tillverkades men under de senare åren fram till 1984 kallades den för Trip och var av plast. 5.400.000 var av metall och serienummerstämplades.


Kommentarer

  1. WOW! Nu måste jag kolla upp serienumret på min! Glömmer den aldrig! Tar upp den ibland och håller i den :) Jag var väldigt lycklig när jag fick den.

    SvaraRadera
  2. Ett trevligt tillskott :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.